Anna Kowalska, Nowy odbiorca? Przemiany obrazu odbiorcy w wybranych koncepcjach współczesnej kultury - PRODUKT NIEDOSTĘPNY

Dostępność: brak towaru
Dostawa: Cena nie zawiera ewentualnych kosztów płatności sprawdź formy dostawy
Cena: 25,00 zł
zawiera 5% VAT, bez kosztów dostawy
25.00
Cena w innych sklepach: 32,50 zł
ilość szt.

towar niedostępny

dodaj do przechowalni

Opis

Książka zawiera krytyczny przegląd teorii kultury współczesnej z perspektywy przemian modelu odbiorcy i odbioru – od klasycznych koncepcji kultury masowej z lat pięćdziesiątych XX wieku po najnowsze prace poświęcone kulturze uczestnictwa. Koncentracja na odbiorcy i jego podmiotowości staje się dla autorki sposobem na pisanie społecznej teorii mediów, powiązanej z kulturową transformacją systemów komunikacji społecznej. Wnikliwej analizie poddaje ona ukryte założenia na temat rozumienia zarówno samej kultury, jak i koncepcji jednostki jako jej uczestnika. Przedstawia również praktyczne wymiary odkrywania odbiorcy przez teorie, a przede wszystkim problem kompetencji medialnych publiczności oraz projektów edukacji medialnej. W centrum zainteresowania sytuuje wnikliwą i zarazem wszechstronną refleksję semiotyczną dotyczącą współczesnych przemian odbiorcy kultury. Mamy tu do czynienia z refleksją o charakterze systemowym, z istoty swej interdyscyplinarną. Jej podstawę metodologiczną stanowi nowocześnie uprawiana socjologia kultury.

Współczesny i zarazem na wskroś nowoczesny charakter refleksji badawczej, jaką prezentuje autorka, czyni jej książkę tytułem bez precedensu na naszym rynku wydawniczym. Nie mieliśmy dotąd w rodzimej literaturze naukowej podobnego syntetycznego opracowania, które obejmowałoby rozległą całość przemian modelu odbioru i odbiorcy, a jednocześnie przedstawiało bogaty repertuar zagadnień związanych z tą złożoną, niełatwo poddającą się refleksji naukowej tematyką.

Autorka nie tylko referuje klasyczne koncepcje teoretyczne, lecz również wielokrotnie przywołuje w swoich rozważaniach literaturę nową i najnowszą, powołując się na prace Manuela Castellsa, Lva Manovicha, Andrew Keena, Henry'ego Jenkinsa, Jamesa Gee, Paula Levinsona, Pierre'a Levy'ego, Sonii Livingstone i wielu innych badaczy tej złożonej problematyki. 

 


Rok wydania: 2014
Wydanie pierwsze
Format 130x208 mm
Liczba stron: 256
ISBN 978-83-64363-06-1
Cena katalogowa 32,50 zł
Projekt okładki i  stron tytułowych: Ireneusz Sakowski
 
 

Spis treści

 

Wprowadzenie /9

Rozdział I. Odbiorca nieobecny /13

Teorie kultury masowej /13
 
Teorie kultury masowej a tradycja selektywnych ujęć kultury /15
 
„Ukryte założenia i jawne interpretacje kultury masowej” /18
 
Elitarne koncepcje kultury vs teorie kultury masowej /21
 
Postulaty, oceny, emocje /23
 
Model komunikowania i model artykulacji kultury a nieobecność odbiorcy /29
 
Koncepcja społeczeństwa masowego w służbie ideologii kultury masowej /31
 
Odbiorca we wczesnych badaniach empirycznych /34
 
Widownia jako „masa społeczna” /35
 
Dominujący paradygmat teoretyczny i badawczy w badaniach  nad komunikowaniem masowym a badania nad odbiorcami /40
 
Stopniowe przemiany w sposobach rozumienia odbiorcy w komunikacji masowej /43
 
Ponowne odkrycie małych grup społecznych /44
 
Teoria użytkowania i korzyści /46

Rozdział II. Odbiorca odnaleziony /50

Brytyjskie studia kulturowe /50
 
Problem rozumienia kultury /51
 
Podstawowy układ odniesienia dla kształtującego się w studiach kulturowych rozumienia kultury /51
 
Kultura jest zwyczajna /53
 
Kulturalizm /55
 
„Ojcowie założyciele” w roli ludzi marginalnych (marginal men) /58
 
Dziedzictwo kulturalizmu /60
 
Kultura i polityka /61
 
Problem ideologii /64
 
Próba zerwania z opozycją kultura wysoka–kultura niska /67
 
Kultura popularna /67
 
Kultura współczesna /70
 
Stuart Hall. Kodowanie i dekodowanie /73

Rozdział III. Wspólnoty interpretacyjne /78

David Morley i dostrzeżenie roli kontekstu dekodowania / 78
 
Heterogeniczność publiczności /80
 
Kultura robotnicza /81
 
Subkultury /83
 
Pojęcie subkultury /84
 
Polityka stylu /86
 
„Publiczność kobieca” i feministyczne badania nad odbiorem / 90
 
Problem reprezentacji /91
 
Odbiorca aktywny /95
 
Rasa i etniczność /99
 
Problem stereotypizacji mniejszości /100
 
Rola przynależności etnicznej, narodowej i rasowej /102
 
Metodologia badań nad odbiorcami /106

Rozdział IV. Edukacja medialna /111

Dostrzeżenie roli kompetencji odbiorców kultury /111
 
Studia kulturowe jako inspiracja i teoretyczna baza projektów edukacji medialnej /115
 
Społeczne zaangażowanie studiów kulturowych /115
 
Pojmowanie roli intelektualisty w brytyjskich studiach kulturowych /117
 
Kulturowa polityka różnicy w praktyce /119
 
Studia kulturowe i ich dalsze interpretacje. Potencjał pedagogiczny / 123
 
Związki między pedagogiką krytyczną a studiami kulturowymi / 126
 
Źródła projektów edukacji medialnej /129
 
Co to jest edukacja medialna? Problem kompetencji medialnych /131
 
Media jako forma pedagogiki i socjalizacji /135
 
Protekcjoniści kontra zwolennicy edukacji medialnej /136
 
Edukacja medialna. Między teorią a praktyką /140
 
Critical media literacy. Teoria w praktyce /143
 
Krytyczna edukacja medialna /144
 
Studia kulturowe w szkole /148

Rozdział V. Rewolucja cyfrowa? /150

Najnowsze ujęcia kultury /150
 
„Choroba natychmiastowości” /153
 
Retoryka „wielkiego zerwania” /154
 
Postmodernistyczny nihilizm /156
 
W drodze do przełamania impasu teoretycznego /156
 
Kategoria kultury raz jeszcze /156
 
Kumulatywny charakter sceny komunikacyjnej /159
 
Teoria miękkiego determinizmu /160
 
Perspektywa długiego trwania /162
 
Rola analogowej fazy audiowizualności w kształtowaniu się „cyfrowego przewrotu”. Potencjał badań studiów kulturowych /166
 
Publiczność subkulturowa /169
 
Fani /174
 
Kultura fanów /178
 
„Awangarda” kultury uczestnictwa /182
 

Rozdział VI. Kultura uczestnictwa /185

Problem interaktywności /185
 
Socjologiczne ujęcia interaktywności /192
 
Interaktywność i uczestnictwo /193
 
Społeczna historia najnowszych technologii /194
 
Aktywiści sieciowi /196
 
Śmierć autora? /197
 
Społeczne i kulturowe protokoły kultury uczestnictwa /199
 
Internet Web 2.0 /200
 
Media społeczne /202
 
Kultura uczestnictwa czy kult amatora? /204
 
Społeczna przestrzeń Internetu /206
 
Cyfrowy podział /207
 
Cyfrowy podział w Polsce /210
 
Luka uczestnictwa /212
 
Edukacja medialna 2.0 /215
 
Edukacja medialna 2.0 w praktyce /216
 
Edukacja medialna 2.0 w szkole. Trudności i ograniczenia 219
 
Edukacja nieformalna. „Wspólnoty przyciągania” /221
 
Społeczności kreatywne /222

Zakończenie /225

Indeks osób /232

Indeks rzeczowy /237

Bibliografia /241

Podziękowania / 256

 

Wprowadzenie

Negatywnie nacechowane i wciąż niejasne definicyjnie pojęcie „kultura masowa” pozostaje słowem-kluczem w wielu dyskusjach o współczesności. Większość krytyk kultury masowej budziło i budzi mój wewnętrzny sprzeciw na poziomie zarówno intelektualnym, jak i emocjonalnym. Bo przecież teoretycy tzw. kultury masowej wciąż piszą o jej odbiorcach, czyli o mnie także, w trzeciej osobie — „oni”. Publiczność masową ujmuje się zwykle jako „zbiór osobników zaprzeczający wszelkiej doskonałości indywidualnej”1. Kim są krytycy? Jak udało się im uniknąć niszczącego wpływu nowoczesnej kultury? Jak to się stało, że to właśnie oni są „jedynymi, którzy zrozumieli i którzy się uchronili, jedynymi, którzy nie stanowią masy”?2. Te pytania wydają mi się bardzo niepokojące i ten niepokój stał się pierwszym impulsem do rozważań podjętych w tej książce. Moim podstawowym celem jest krytyczna analiza konstrukcji odbiorcy w tekstach teoretyków kultury współczesnej. W początkowej fazie najważniejsze było dla mnie pytanie: co składa się na to, że tradycyjne koncepcje kultury masowej „lekceważą” czy też wręcz pomijają odbiorcę? Dlaczego jest on w nich zupełnie nieobecny? Próbując na nie odpowiedzieć, dostrzegłam, jak wielką rolę odgrywają przyjmowane przez autorów (nie zawsze wprost i explicite) założenia dotyczące samej kultury i koncepcji jednostki jako jej uczestnika. Podstawowym zadaniem stało się dla mnie zrekonstruowanie rozumienia kategorii kultury przez owe teorie. Bez tego nie da się bowiem, moim zdaniem,świadomie analizować interesującego mnie zagadnienia. Problem ten stał się punktem wyjścia dalszych teoretycznych rozważań na temat konstrukcji odbiorców i publiczności w tekstach wybranych teoretyków kultury.

Koszty dostawy Cena nie zawiera ewentualnych kosztów płatności

Kraj wysyłki:

Opinie o produkcie (0)

Wyświetlane są wszystkie opinie (pozytywne i negatywne). Nie weryfikujemy, czy pochodzą one od klientów, którzy kupili dany produkt.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl