Anna Witeska-Młynarczyk, Dziecięce doświadczenia ADHD. t.1-2. Etnografia spornej jednostki diagnostycznej

Dostępność: duża ilość
Dostawa: Cena nie zawiera ewentualnych kosztów płatności sprawdź formy dostawy
Cena: 30,00 zł
zawiera 5% VAT, bez kosztów dostawy
30.00
Cena w innych sklepach: 39,00 zł
ilość szt.

towar niedostępny

dodaj do przechowalni

Opis

Na kartach tej książki nie znajdziemy stwierdzeń w rodzaju „ADHD nie istnieje”, „lekarze z premedytacją farmakologizują dzieci” czy „ADHD to wymysł koncernów farmaceutycznych”. Dużą rolę odegrała tutaj, jak sądzę, etnografia. Wgląd w świat przeżywany pozwala bowiem za jednym zamachem uchwycić realność i problematyczność ADHD. W narracji Autorki ADHD jest problematyczną jednostką diagnostyczną, ale jest jednocześnie czymś realnie istniejącym w praktykach społecznych, doświadczeniach, codziennych zmaganiach.

Książka jest zarazem oryginalna i inspirująca. ADHD jest w niej fenomenem niejednoznacznym, płynnym, wymagającym nieustannej pracy, a zarazem zaskakującym i niezwykle ciekawym. Czytając ją, mamy bowiem przekonanie, że nawet tak oklepany medialnie temat, jak nadpobudliwe dzieci, może ukazać swoje nieznane oblicze. Jest to zasługa głównie drobiazgowej pracy etnograficznej, która ujawniła nieznane aspekty życia z ADHD.

                                         Z recenzji Michała Wróblewskiego

Rok wydania: 2019
Wydanie pierwsze
Format 130 x 208 mm
Liczba stron: t. 1 – 296; t. 2 – 52
Kolorowe ilustracje w obu tomach
Oprawa broszurowa
ISBN 978-83-66056-00-8 (t. 1 i 2)
ISBN 978-83-66056-01-5 (t. 1)
ISBN 978-83-66056-02-2 (t. 2)
Cena katalogowa 39 zł (t. 1 i 2)
 
Projekt okładki i stron tytułowych: Magdalena Radkowska-Walkowicz
Na okładce wykorzystano ilustrację autorstwa Jerzego Młynarczyka

 

Spis treści

Podziękowania / 7

Obsada / 10

O książce / 16

Etnografia życia społecznego spornej jednostki diagnostycznej / 18

Tam, gdzie żyją dzikie stwory 18; Teraz do psychiatry 19; ADHD — krajobraz polski 21; Medykalizacja dzieciństwa 28; Akt nazwania a proces diagnostyczny 34; ADHD jako sporna jednostka diagnostyczna 38; Psychiatryzacja dzieci 46; Układy, asamblaże, stawanie się 50; Autoetnograficzne inspiracje 54; Gdy dzieci są traktowane poważnie 56

Usytuowanie. Refleksje na temat metodologii / 59

Malden 59; Podejście metodologiczne 62; Zgody 64; Miejsca i metody 66; Gra w niewypowiedziane 88

Broszury jako nośnik wiedzy i praktyki biopsychiatrycznej / 93

Broszury 94; „ADHD. Razem przeciwdziałamy” — kontury sojuszu 96; Farmakoterapia 98; Plakat i jego przemieszczenie — krótka opowieść etnograficzna 100; Etnograficzne obserwacje: niepewność i farmaceutyki 102; Pomiędzy „ulepszaniem” i „leczeniem” 106; „Mniej pewne” i „bardziej pewne” formy terapii 108; Aby tylko uniknąć kolejnych zaburzeń 111; Nieustający superbohaterowie 114; Refleksyjność neurologiczna 117; Negocjować niepewność i pomieścić więcej 123

Opowieść pierwsza. Złoty Wilk / 127

Świat Złotego Wilka 128; Rodzina 130; Diagnoza 135; Wrogie środowisko 147; Leki 152; Zmiana 157; Gdzie to ADHD 160

Infrastruktura ADHD w Malden. Tarcia i współistnienie / 161

Naturalistyczna koncepcja ADHD dociera do Polski 161; Dziecko z ADHD nie powinno siedzieć przy oknie 163; Uprawiać grunt zastany (przy udziale farmaceutyków) 171; Centrum i peryferia wiedzy psychiatrycznej w Polsce 176; Dużo porządniejsza diagnoza 180; Zawiła kolonizacja 184; Tarcia i współistnienie 195; Rozmyte granice, ambiwalencje diagnostyczne i stabilność układu 200

Opowieść druga. Miron / 201

Słaby, cichy głos 202; „Bo żeby było dobrze, to chciałam spróbować wszystkiego” 206; "Ale nie mogę tylko to dziecko chwalić" 213; Jak dziecku pomóc? 217; „Pan Bóg musiał jakiś cel mieć w tym wszystkim, prawda?” 221; Witaj w klubie 223; Rower 227

ADHD głosami dzieci / 229

Dziecięce definicje ADHD 232; Zastane światy moralne i szukanie w nich własnego miejsca 244; Definicja w działaniu — „zapożyczone ADHD” i gender 251; Dyskurs medyczny w rozmowach dzieci 256

Kruche dzieci / 267

Bibliografia / 276

Indeks osób / 290

Table of contents / 294

Obsada

Akcja toczy się w latach 2015–2018 w Malden, średniej wielkości polskim mieście, które istnieje naprawdę, ale jego nazwa została zmieniona.

ZŁOTY WILK I RODZINA WILKÓW

Około czterdziestoletni rodzice z dwoma synami. Mieszkają w bloku wybudowanym w latach dziewięćdziesiątych, w spokojnej dzielnicy, w trzypokojowym mieszkaniu. Oboje pochodzą z Malden, tutaj też mieszkają ich rodzice. Złoty Wilk — jedenastoletni chłopiec² — lubi grać na komputerze, jeździć na rowerze i na nartach. Maciek, jego dziewiętnastoletni brat, niechętnie uczestniczy w życiu rodzinnym, zaczął studia informatyczne. Kasia — mama chłopców, pracuje w hurtowni odzieży, prowadzi ją razem z kolegą. Artur — tata chłopców, pracuje jako trener w dużej sieci sklepów spożywczych, często wyjeżdża, pracuje poza domem.

MIRON I RODZINA SADOWSKICH

Młode małżeństwo z dwójką dzieci. Mieszkają w wynajętych mieszkaniach — wcześniej w jednym pokoju, dzieląc kuchnię z właścicielką, obecnie opiekują się piętrem domu (dwa pokoje i kuchnia); jest też mały ogródek. Miron — dziesięcioletni chłopiec — jest uzdolniony plastycznie, piecze smaczne ciasta, lubi robić sałatki. Martyna, mama Mirona, wcześniej pracowała w masarni, potem w kiosku, obecnie przebywa na urlopie wychowawczym. Grzegorz, tata Mirona, jest kierowcą MPK. Kacper, dwuletni brat Mirona, cierpi na alergie.

STEFAN I RODZINA CELEWICZÓW

Rozwiedzeni rodzice z dwójką dzieci. Monika, mama Stefana, z dziećmi wyprowadziła się z domu i wynajmuje dwupokojowe mieszkanie. Stefan, dziesięcioletni chłopiec, marzy o tym, by grać w koszykówkę w drużynie szkolnej, jest towarzyski, lubi przebywać z ludźmi, często się wygłupia. Nadia, piętnastoletnia siostra Stefana, śpiewa w zespole, interesuje się modą i uwielbia nietypowe rękawiczki. Dużo się uczy. Monika pracuje w centrum edukacyjnym, które organizuje zajęcia pozalekcyjne dla dzieci oparte na pedagogice zabawy. Zajmuje się marketingiem. Marcin, tata Stefana, jest właścicielem wytwórni soków owocowych. Spędza z dziećmi niektóre weekendy (dzieci przyjeżdżają do niego).

PIOTREK I RODZINA TOKARSKICH

Rodzice z dwoma synami w wieku wczesnoszkolnym. Przeprowadzili się do Malden z Warszawy, kiedy chłopcy byli w wieku przedszkolnym. W toku moich badań podjęli decyzję o kolejnej przeprowadzce i nie wrócili już do Warszawy. W Malden mieszkali w dwupokojowym mieszkaniu pracowniczym, w dzielnicy oddalonej od centrum. Piotrek, ośmioletni chłopiec, bardzo bystry, szybki, przenikliwy, uwielbia klocki lego ninjago. Inne dzieci zabiegają o jego względy, chociaż on wydaje się raczej niepewny. Wiktor, starszy brat, lubi grać w teatrze szkolnym. Agnieszka, mama chłopców, zajmuje się oprogramowaniem przeznaczonym dla firm handlowych. Bogumił, tata chłopców, pracuje dla policji. Dzieli się obowiązkami związanymi z opieką nad dziećmi, współuczestniczy w procesach diagnozy i terapii. Często wyjeżdża. Kiedy rodzina mieszkała w Malden, dziećmi zajmowała się opiekunka, Beata, kobieta około czterdziestoletnia.

LEO I RODZINA MESSICH

Młode małżeństwo z dwoma synami. Mieszkają w nowo wybudowanym domu jednorodzinnym w rozwijającej się dzielnicy na obrzeżach Malden. Leo ma siedem lat, nosi okulary, uwielbia grać w piłkę zarówno na boisku, jak i na konsoli X-box. Jest wrażliwy, szczególnie na zaczepki innych. Ma rocznego brata Michała. Agda, mama Lea, z wykształcenia jest pielęgniarką. Paweł, tata Lea, pracuje jako przedstawiciel handlowy w firmie zajmującej się maszynami używanymi w przemyśle spożywczym. Często wyjeżdża służbowo.

JANEK I RODZINA WOLAŃSKICH

Młode małżeństwo z dwójką dzieci. Wynajmują dwupokojowe mieszkanie w bloku, w robotniczej dzielnicy miasta. Janek, trzynastoletni chłopiec, jest dzieckiem z poprzedniego związku matki; lubi grać w gry strategiczne, ubierać się w stroje militarne, chodzić na mecze piłki nożnej. Chce zostać żołnierzem. Jest silnie związany z dziadkami, rodzicami mamy. Chciałby dużo podróżować. Jego kilkumiesięczna siostra przyrodnia ma na imię Tosia. Alicja, mama Janka, operatorka wózka widłowego w hurtowni ogrodniczej, swobodnie opowiada o trudnych sprawach rodzinnych. Marek, ojczym Janka, nie ma obecnie stałego zatrudnienia.

DANIEL I RODZINA STRUGÓW

Rodzice z dwójką dzieci. Mieszkają w małym mieście oddalonym o 10 kilometrów od Malden. Daniel, jedenastoletni chłopiec, uwielbia piłkę nożną, gra w drużynie piłkarskiej. Jest zakochany w Anecie, która czasem nie akceptuje jego impulsywnych zachowań. Siostrę Natalię znam tylko z opowieści. Iza, mama adopcyjna dzieci, jest pedagożką. Tomek, tata adopcyjny dzieci, jest urzędnikiem w gminie, w wolnym czasie ćwiczy sztuki walki. Babcia Marta, mama Tomka, angażuje się w pomoc rodzinie, zna dobrze problemy Daniela.

KAMIL I RODZINA MASŁOWSKICH

Rodzina z siedmiorgiem dzieci. Mieszka w bloku w centrum miasta. Kamil, dziewięcioletni chłopiec, astmatyk, ma problemy kardiologiczne. Często wydaje się smutny, ale bardzo dobrze myśli o dorosłych, ufa im. Edyta, mama Kamila, niska, szczupła kobieta o zachrypniętym głosie. Często bywa w szkole. Ma poważne problemy zdrowotne. Mariusz, tata Kamila, niski mężczyzna, chodzi szybkim krokiem. Rodzina korzysta z pomocy społecznej.

DAREK I RODZINA MODZELEWSKICH

Para z wyższym wykształceniem, po trzydziestce. Karolina pracuje na uczelni w administracji. Jarek jest zatrudniony w firmie graficznej. Dziesięcioletni Darek jest jedynakiem, rozwija talent muzyczny (gra na saksofonie), lubi jeździć na quadzie.

KRIS I RODZINA SZARAWSKICH

Para w związku nieformalnym. Mama Renata nie pracuje, wychowuje kilkumiesięczną dziewczynkę — przyrodnią siostrę Krisa, który ma dwanaście lat. Kris jest bardzo związany z mamą. Lubi grać na komputerze. Tata Krisa jest w więzieniu. Z partnerem mamy Kris ma słaby kontakt. Chłopiec chodzi do szkoły dla dzieci zagrożonych niedostosowaniem społecznym. Mama Krisa miała sprawę w sądzie po tym, jak Kris miał wypadek na deskorolce — wjechał w samochód. Boi się, że straci prawa do opieki nad dzieckiem.

ANNA WITESKA-MŁYNARCZYK

Antropolożka zainteresowana praktykami psychiatrii dzieci i młodzieży oraz metodologią badań z dziećmi. Mieszka w domu w zabudowie szeregowej z mężem Marcinem, który pracuje jako psychoterapeuta, dwójką dzieci w wieku szkolnym (Jurek) i przedszkolnym (Lena) oraz z psem Babim. Sama jako dziecko spotykała się przez pewien czas z psycholożką, która miała jej pomóc w przełamaniu lęku scenicznego — bez powodzenia.

METYLOFENIDAT — związek chemiczny o działaniu stymulującym układ nerwowy, stosowany jako lek (w postaci tabletek) w terapii ADHD u dzieci; w Polsce dostępny jako preparat pod nazwą Concerta i Medikinet.

ATOMOKSETYNA — związek chemiczny zwiększający ogólną ilość neuroprzekaźników noradrenaliny i dopaminy, w postaci tabletek stosowany jako lek w terapii dziecięcego ADHD; w Polsce dostępny jako preparat pod nazwą Strattera. Eye Q — suplement diety polecany jako preparat poprawiający koncentrację; kapsułki zawierają m.in. oleje z ryb i z wiesiołka, witaminy.

ADHD (ATTENTION DEFICIT HYPERACTIVITY DISORDER) — stosowana w psychiatrii i psychologii nazwa jednostki chorobowej odnosząca się do długotrwałego i zakłócającego codzienne funkcjonowanie dziecka występowania objawów na trzech osiach: zaburzeń koncentracji uwagi, nadruchliwości, nadmiernej impulsywności.

DSM (DIAGNOSTIC AND STATISTICAL MANUAL OF MENTAL DISORDERS) — klasyfikacja zaburzeń psychicznych Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego.

PORADNIA NA BAŚNIOWEJ — jedna z publicznych poradni psychologiczno- pedagogicznych (PPP) w Malden, w której grupa osób wyspecjalizowała się w diagnozowaniu ADHD.

Ponadto: SZKOŁY PUBLICZNE, PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE, GABINETY PSYCHIATRYCZNE, A TAKŻE TECHNOLOGIE ORAZ METODY DIAGNOSTYCZNE I TERAPEUTYCZNE.

Koszty dostawy Cena nie zawiera ewentualnych kosztów płatności

Kraj wysyłki:

Opinie o produkcie (0)

Wyświetlane są wszystkie opinie (pozytywne i negatywne). Nie weryfikujemy, czy pochodzą one od klientów, którzy kupili dany produkt.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl