Dominique Wolton, Informacja i komunikacja

Dostępność: na wyczerpaniu
Dostawa: Cena nie zawiera ewentualnych kosztów płatności sprawdź formy dostawy
Cena: 23,00 zł
zawiera 5% VAT, bez kosztów dostawy
23.00
Cena w innych sklepach: 28,00 zł
ilość szt.

towar niedostępny

dodaj do przechowalni

Opis

Dominique Wolton, Informacja i komunikacja

Przełożył Marcin Frybes, Redakcja naukowa Małgorzata Jacyno

 

Informacja to nie komunikacja. To komunikacja, a nie informacja stanowi dziś prawdziwe wyzwanie. Informacje już nie wystarczają, aby zaistniała komunikacja

 

Rewolucja XXI wieku nie jest rewolucją informacji, ale komunikacji. Zmiana nie dotyczy przekazu, ale relacji. Nie chodzi w niej też o tworzenie i rozpowszechnianie informacji przy użyciu różnych zaawansowanych technologii, ale o warunki akceptacji lub odrzucenia przekazu przez miliony różnych odbiorców, którzy rzadko są on line w tym samym czasie, co nadawcy. Odbiorcy, do których kierowane są informacje, bardzo komplikują komunikację. Informacja często chybia celu. Marzyła się nam globalna wioska, a znaleźliśmy się w wieży Babel.

Informacja to nie komunikacja. Dla większości z nas stwierdzenie to oznacza, że w informacji, w przeciwieństwie do komunikacji, chodzi o prawdę i przekazywanie faktów. Mówimy „tak” dla informacji, ale z rezerwą odnosimy się do komunikacji, ponieważ podejrzewamy, że może służyć zwodzeniu i manipulacji. To powszechny stereotyp. Chciałbym pokazać, że jest dokładnie na odwrót. Komunikacja jest procesem znacznie bardziej złożonym niż przekazywanie informacji.

Moim zamiarem jest obalenie dominującego stereotypu i pokazanie, że to właśnie komunikacja, a nie informacja stanowi dziś prawdziwe wyzwanie. Dzieje się tak nie tylko dlatego, że informacje już nie wystarczają, aby zaistniała komunikacja (wszechobecność informacji czyni komunikację trudniejszą), ale także dlatego, że rewolucja w sferze informacji prowadzi często do zakwestionowania znaczenia komunikacji.

 

Seria MUTACJE KAPITALIZMU

Rok wydania: 2022

Wydanie pierwsze

Format 130 x 208 mm

Liczba stron: XXIV + 104

Oprawa broszurowa

ISBN 978-83-66056-72-5

e-ISBN 978-83-66056-73-2

Cena katalogowa 28

Projekt okładki i stron tytułowych Michał Piotrowski

 

Spis treści

VII Wprowadzenie (Małgorzata Jacyno)

 

Wstęp / 3

Komunikacja to umiejętność negocjowania i współistnienia

 

Rozdział I / 8

Teoria komunikacji

Teoria komunikacji / 8

Informacja / 10

Komunikacja / 11

Odbiorca / 12

Od rewolucji w informacji do niepewności w komunikacji / 15

Komunikacja to umiejętność współistnienia / 19

 

Rozdział II / 23

Technika. Między emancypacją a ideologią

Od technologii do ideologii technologicznej / 23

Internet. Między utopią a ideologią / 28

Jak się wyzwolić spod presji ideologii nowych technologii / 40

 

Rozdział III / 47

Sukcesy i ekscesy informacji

Informacja jako źródło emancypacji / 47

Matactwa informacji / 48

Produkowanie informacji / 52

 

Rozdział IV / 59

Nowe strefy nieporozumienia

Komunikacja — problem Innego i globalizacja / 59

Teoria komunikacji to teoria braku porozumienia / 63

Pytanie o współistnienie / 67

 

Rozdział V / 73

Informacja i komunikacja — konieczne współistnienie

Kruche zwycięstwo dziennikarzy / 73

Nie ma informacji bez wiedzy / 79

Konflikt różnych form legitymizacji / 85

 

Zakończenie / 90

Komunikowanie. Czy jest gdzieś ktoś, kto mnie kocha?

 

Wybrana bibliografia / 97

Podziękowania / 102

Indeks osób / 103

 

 

 

Koszty dostawy Cena nie zawiera ewentualnych kosztów płatności

Kraj wysyłki:

Opinie o produkcie (0)

Wyświetlane są wszystkie opinie (pozytywne i negatywne). Nie weryfikujemy, czy pochodzą one od klientów, którzy kupili dany produkt.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl