Dostojny uniwersytet? -PRODUKT NIEDOSTĘPNY

Dostępność: brak towaru
Dostawa: Cena nie zawiera ewentualnych kosztów płatności sprawdź formy dostawy
Cena: 19,00 zł
zawiera 5% VAT, bez kosztów dostawy
19.00
Cena w innych sklepach: 26,00 zł
ilość szt.

towar niedostępny

dodaj do przechowalni

Opis

Redakcja naukowa Anna Śliz i Marek S. Szczepański

Książka Dostojny uniwersytet? jest niezwykle ważna z punktu widzenia współczesnego systemu szkolnictwa wyższego, który przeżywa kryzys. Jest on, ze zrozumiałych względów, szczególnie odczuwany w Polsce, gdzie błędy w zarządzaniu systemem edukacji wyższej z przełomu XX i XXI wieku skutkują dzisiejszą trudną sytuacją, która jest widoczna zwłaszcza w dziedzinie nauk humanistycznych i społecznych. Wspomniany kryzys nie tylko dosięga polskie uczelnie, ale dotyka również wielu krajów Europy, nawet tych, w których uniwersytety zapisały się piękną tradycją.

Prezentowane studium jest interesujące w swojej problematyce ze względu zarówno na jej doniosłość społeczną, jak i aktualność. Powinno więc zostać udostępnione szerokiemu kręgowi odbiorców. To ważna praca także ze względu na małą liczbę publikacji o zbieżnej tematyce. Po lekturze książki mam głęboką nadzieję, że stanie się ona ważnym przyczynkiem do rozważań nad kondycją współczesnej nauki w Polsce i wywoła dyskusję nie tylko w kręgach pracowników naukowych i studentów, ale także wśród przedstawicieli różnych szczebli władzy w Polsce.

Z recenzji prof. Jacka Wodza

 

Rok wydania: 2014
Wydanie pierwsze
Format 130x 208 mm
Liczba stron: 204
Oprawa miękka
ISBN 978-83-64363-19-1
Cena katalogowa 26 zł
Projekt okładki i stron tytułowych: Ireneusz Sakowski

 

 

Spis treści

Słowo przedwstępne / 9

20 lat Uniwersytetu Opolskiego: Mowa JM Rektora prof. Stanisława Sławomira Niciei na uroczystym posiedzeniu Senatu z udziałem wszystkich rektorów uniwersytetów polskich oraz władz regionu w dwudziestą rocznicę powołania uniwersytetu w Opolu / 11

 

Anna Śliz, Marek S. Szczepański

Od Akademii do Uniwersytetu XXI wieku / 16

Ikoniczna instytucja i jej powinności / 16

Filozofia grecka i Akademia / 17

Universitas — kolejne kartki z historii / 20

Uniwersytet wielopojawieniowy — od średniowiecza do XXI wieku / 21

Magna Charta Universitatum — uniwersytecka współczesność Europy / 25

Punkty, parametry i usługi naukowe — szkolnictwo wyższe w transformacyjnej RP / 28

O niedostojeństwie uniwersytetu — słowo o przyszłości szkolnictwa wyższego w Polsce / 32

Literatura / 33

 

Aleksander Kwiatek

Wokół lwowskiego wykładu profesora Kazimierza Twardowskiego z 1932 roku „O dostojeństwie uniwersytetu” / 35

Literatura / 53

 

Jacek Nowak

Uniwersytet na nowe czasy / 56

Szkoły wyższe a region / 59

Szkoły wyższe w Małopolsce / 66

Zakończenie / 72

Literatura / 73

 

Janusz Mucha

Europejskie uniwersytety w kryzysie? / 76

Problematyka badawcza, wykorzystane materiały, metodologia / 76

Zalety Procesu Bolońskiego. Dobre strony obecnych przemian / 80

Wady obecnej sytuacji. Kryzys uniwersytetów / 81

Protesty / 93

Zakończenie / 96

Lista przywoływanych wypowiedzi / 98

 

Andrzej Radziewicz-Winnicki

Odcienie dekadencji w uczelniach wyższych w dobie zmieniającej się współczesności / 100

Uniwersytet — tradycja a współczesność / 102

Bieżące uprawianie nauki w szkole wyższej w ocenach ekspertów / 108

Zakończenie / 114

Literatura / 117

 

Kazimierz Z. Sowa

Ponadczasowość i autonomia vs przedsiębiorczość uniwersytetu / 119

Istota uniwersytetu / 119

Unikatowość uniwersytetu jako instytucji społecznej / 121

Dwie funkcje uniwersytetu — poznawcza i kulturowa / 121

Trzy składniki misji uniwersytetu / 122

Elementy konstytutywne uniwersytetu / 123

Autonomia uniwersytetu / 126

Kilka uwag o współczesnym kryzysie uniwersytetów / 129

Czy tzw. uniwersytet przedsiębiorczy jest nową szansą? / 133

Zakończenie / 137

Literatura / 138

 

Arkadiusz Jabłoński

Uniwersytet w Polsce — od „sukcesu” ilości do „sukcesu” jakości / 140

Trendy zmian szkolnictwa wyższego / 140

Uniwersytet klasyczny wobec zmian / 143

Inwestycje a inwestowanie w szkolnictwo wyższe / 146

„Jakość” kształcenia a kształcenie ludzkich osób / 149

Zakończenie / 153

Literatura / 154

 

Krzysztof Frysztacki

„Spoglądając” na amerykańskie uczelnie / 156

Zewnętrzny świat amerykańskich uczelni / 156

Różnorodność amerykańskich uczelni / 158

Edukacja i badania / 161

Wybrane zasady funkcjonowania / 163

Zakończenie / 166

Literatura / 166

 

Viera Zozul’akova, Monika Štrbova, Denisa Selicka

Quality of Education in Slovakia (University education) / 168

The Bologna Process and tuning of European educational structures (important international project Tuning educational structures in Europe) / 168

University education in Slovakia / 172

Constantine the Philosopher University in Nitra / 179

Faculty of Natural Sciences (FPV) / 179

Faculty of Social Sciences and Health (FSVaZ) / 180

Faculty of Central European Studies (FSŠ) / 180

Faculty of Arts (FF) / 181

Faculty of Education (PF) / 181

Measuring the quality of education at the UKF in Nitra / 183

Conclusion / 184

References / 184

 

Słowo na zakończenie / 186

Noty o autorach / 188

Indeks osób / 192

Contents / 196

Summaries / 198

 

 

Słowo przedwstępne

Od najdawniejszych wieków uniwersytet wzbudza namysł i refleksje nie tylko wśród przedstawicieli świata nauki, ale i wśród całych społeczeństw. Jako świątynia wiedzy przez stulecia był uniwersytet obiektem westchnień i marzeń wielu, ale tylko nieliczni w przeszłości mogli te marzenia realizować. Dzisiaj, kiedy uniwersytety straciły status instytucji elitarnych i przeobraziły się w powszechne i dostępne, problemem staje się mała liczba chętnych do podjęcia wysiłku studiowania, a nie sama szansa zostania żakiem. Przez setki lat studiowanie było wielkim zaszczytem i wyróżnieniem, a absolwenci uniwersytetów cieszyli się zasłużonym szacunkiem społecznym. Szczególna estyma przypisana była wykładowcom uniwersyteckim, a tytuł profesora nieodmiennie kojarzono z najwyższym prestiżem i zaufaniem społecznym. Współcześnie uniwersytet wciąż odgrywa istotną rolę integrującą społeczności, jest miejscem narodzin większych bądź mniejszych, lecz zawsze przełomowych odkryć w procesie rozwoju ludzkości, ale jego pozycja w społecznym odbiorze wyraźnie spadła. Dotyczy to także, choć nie wyłącznie, polskich uniwersytetów, których ranga wyraźnie się obniżyła, a nauki społeczne i humanistyczne zostały przez prominentnych polityków zdefiniowane jako kuźnie bezrobotnych.

Prezentowana monografia, jak mamy podstawy sądzić, ma charakter wyjątkowy. Po pierwsze, w roku 2014 najstarszy uniwersytet współczesnej Polski, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, świętuje sześćsetpięćdziesięciolecie istnienia. Po drugie, w tym samym czasie jubileusz dwudziestolecia pracy stał się udziałem Uniwersytetu Opolskiego — pierwszego uniwersytetu III RP. I właśnie z tej okazji pragniemy w imieniu autorów tomu oraz pracowników Instytutu Socjologii Uniwersytetu Opolskiego dedykować niniejszą publikację Władzom Rektorskim oraz Społeczności Uniwersyteckiej tworzącej naukową wspólnotę opolskiej uczelni.

W tym miejscu szczególne podziękowania kierujemy do Jego Magnificencji Rektora Uniwersytetu Opolskiego, Profesora Stanisława S. Niciei, którego słowa otwierają niniejszy tom.


Marek S. Szczepański
Anna Śliz

Koszty dostawy Cena nie zawiera ewentualnych kosztów płatności

Kraj wysyłki:

Opinie o produkcie (0)

Wyświetlane są wszystkie opinie (pozytywne i negatywne). Nie weryfikujemy, czy pochodzą one od klientów, którzy kupili dany produkt.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl