Dostojny uniwersytet? -PRODUKT NIEDOSTĘPNY
towar niedostępny
dodaj do przechowalniOpis
Redakcja naukowa Anna Śliz i Marek S. Szczepański
Książka Dostojny uniwersytet? jest niezwykle ważna z punktu widzenia współczesnego systemu szkolnictwa wyższego, który przeżywa kryzys. Jest on, ze zrozumiałych względów, szczególnie odczuwany w Polsce, gdzie błędy w zarządzaniu systemem edukacji wyższej z przełomu XX i XXI wieku skutkują dzisiejszą trudną sytuacją, która jest widoczna zwłaszcza w dziedzinie nauk humanistycznych i społecznych. Wspomniany kryzys nie tylko dosięga polskie uczelnie, ale dotyka również wielu krajów Europy, nawet tych, w których uniwersytety zapisały się piękną tradycją.
Prezentowane studium jest interesujące w swojej problematyce ze względu zarówno na jej doniosłość społeczną, jak i aktualność. Powinno więc zostać udostępnione szerokiemu kręgowi odbiorców. To ważna praca także ze względu na małą liczbę publikacji o zbieżnej tematyce. Po lekturze książki mam głęboką nadzieję, że stanie się ona ważnym przyczynkiem do rozważań nad kondycją współczesnej nauki w Polsce i wywoła dyskusję nie tylko w kręgach pracowników naukowych i studentów, ale także wśród przedstawicieli różnych szczebli władzy w Polsce.
Z recenzji prof. Jacka Wodza
Spis treści
Słowo przedwstępne / 9
20 lat Uniwersytetu Opolskiego: Mowa JM Rektora prof. Stanisława Sławomira Niciei na uroczystym posiedzeniu Senatu z udziałem wszystkich rektorów uniwersytetów polskich oraz władz regionu w dwudziestą rocznicę powołania uniwersytetu w Opolu / 11
Anna Śliz, Marek S. Szczepański
Od Akademii do Uniwersytetu XXI wieku / 16
Ikoniczna instytucja i jej powinności / 16
Filozofia grecka i Akademia / 17
Universitas — kolejne kartki z historii / 20
Uniwersytet wielopojawieniowy — od średniowiecza do XXI wieku / 21
Magna Charta Universitatum — uniwersytecka współczesność Europy / 25
Punkty, parametry i usługi naukowe — szkolnictwo wyższe w transformacyjnej RP / 28
O niedostojeństwie uniwersytetu — słowo o przyszłości szkolnictwa wyższego w Polsce / 32
Literatura / 33
Aleksander Kwiatek
Wokół lwowskiego wykładu profesora Kazimierza Twardowskiego z 1932 roku „O dostojeństwie uniwersytetu” / 35
Literatura / 53
Jacek Nowak
Uniwersytet na nowe czasy / 56
Szkoły wyższe a region / 59
Szkoły wyższe w Małopolsce / 66
Zakończenie / 72
Literatura / 73
Janusz Mucha
Europejskie uniwersytety w kryzysie? / 76
Problematyka badawcza, wykorzystane materiały, metodologia / 76
Zalety Procesu Bolońskiego. Dobre strony obecnych przemian / 80
Wady obecnej sytuacji. Kryzys uniwersytetów / 81
Protesty / 93
Zakończenie / 96
Lista przywoływanych wypowiedzi / 98
Andrzej Radziewicz-Winnicki
Odcienie dekadencji w uczelniach wyższych w dobie zmieniającej się współczesności / 100
Uniwersytet — tradycja a współczesność / 102
Bieżące uprawianie nauki w szkole wyższej w ocenach ekspertów / 108
Zakończenie / 114
Literatura / 117
Kazimierz Z. Sowa
Ponadczasowość i autonomia vs przedsiębiorczość uniwersytetu / 119
Istota uniwersytetu / 119
Unikatowość uniwersytetu jako instytucji społecznej / 121
Dwie funkcje uniwersytetu — poznawcza i kulturowa / 121
Trzy składniki misji uniwersytetu / 122
Elementy konstytutywne uniwersytetu / 123
Autonomia uniwersytetu / 126
Kilka uwag o współczesnym kryzysie uniwersytetów / 129
Czy tzw. uniwersytet przedsiębiorczy jest nową szansą? / 133
Zakończenie / 137
Literatura / 138
Arkadiusz Jabłoński
Uniwersytet w Polsce — od „sukcesu” ilości do „sukcesu” jakości / 140
Trendy zmian szkolnictwa wyższego / 140
Uniwersytet klasyczny wobec zmian / 143
Inwestycje a inwestowanie w szkolnictwo wyższe / 146
„Jakość” kształcenia a kształcenie ludzkich osób / 149
Zakończenie / 153
Literatura / 154
Krzysztof Frysztacki
„Spoglądając” na amerykańskie uczelnie / 156
Zewnętrzny świat amerykańskich uczelni / 156
Różnorodność amerykańskich uczelni / 158
Edukacja i badania / 161
Wybrane zasady funkcjonowania / 163
Zakończenie / 166
Literatura / 166
Viera Zozul’akova, Monika Štrbova, Denisa Selicka
Quality of Education in Slovakia (University education) / 168
The Bologna Process and tuning of European educational structures (important international project “Tuning educational structures in Europe”) / 168
University education in Slovakia / 172
Constantine the Philosopher University in Nitra / 179
Faculty of Natural Sciences (FPV) / 179
Faculty of Social Sciences and Health (FSVaZ) / 180
Faculty of Central European Studies (FSŠ) / 180
Faculty of Arts (FF) / 181
Faculty of Education (PF) / 181
Measuring the quality of education at the UKF in Nitra / 183
Conclusion / 184
References / 184
Słowo na zakończenie / 186
Noty o autorach / 188
Indeks osób / 192
Contents / 196
Summaries / 198
Słowo przedwstępne
Od najdawniejszych wieków uniwersytet wzbudza namysł i refleksje nie tylko wśród przedstawicieli świata nauki, ale i wśród całych społeczeństw. Jako świątynia wiedzy przez stulecia był uniwersytet obiektem westchnień i marzeń wielu, ale tylko nieliczni w przeszłości mogli te marzenia realizować. Dzisiaj, kiedy uniwersytety straciły status instytucji elitarnych i przeobraziły się w powszechne i dostępne, problemem staje się mała liczba chętnych do podjęcia wysiłku studiowania, a nie sama szansa zostania żakiem. Przez setki lat studiowanie było wielkim zaszczytem i wyróżnieniem, a absolwenci uniwersytetów cieszyli się zasłużonym szacunkiem społecznym. Szczególna estyma przypisana była wykładowcom uniwersyteckim, a tytuł profesora nieodmiennie kojarzono z najwyższym prestiżem i zaufaniem społecznym. Współcześnie uniwersytet wciąż odgrywa istotną rolę integrującą społeczności, jest miejscem narodzin większych bądź mniejszych, lecz zawsze przełomowych odkryć w procesie rozwoju ludzkości, ale jego pozycja w społecznym odbiorze wyraźnie spadła. Dotyczy to także, choć nie wyłącznie, polskich uniwersytetów, których ranga wyraźnie się obniżyła, a nauki społeczne i humanistyczne zostały przez prominentnych polityków zdefiniowane jako kuźnie bezrobotnych.
Prezentowana monografia, jak mamy podstawy sądzić, ma charakter wyjątkowy. Po pierwsze, w roku 2014 najstarszy uniwersytet współczesnej Polski, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, świętuje sześćsetpięćdziesięciolecie istnienia. Po drugie, w tym samym czasie jubileusz dwudziestolecia pracy stał się udziałem Uniwersytetu Opolskiego — pierwszego uniwersytetu III RP. I właśnie z tej okazji pragniemy w imieniu autorów tomu oraz pracowników Instytutu Socjologii Uniwersytetu Opolskiego dedykować niniejszą publikację Władzom Rektorskim oraz Społeczności Uniwersyteckiej tworzącej naukową wspólnotę opolskiej uczelni.
W tym miejscu szczególne podziękowania kierujemy do Jego Magnificencji Rektora Uniwersytetu Opolskiego, Profesora Stanisława S. Niciei, którego słowa otwierają niniejszy tom.
Marek S. Szczepański
Anna Śliz
Wyświetlane są wszystkie opinie (pozytywne i negatywne). Nie weryfikujemy, czy pochodzą one od klientów, którzy kupili dany produkt.