Marta Wesołowska, Muzyka i muzyczność prozy japońskiej okresu Heian (794–1192)

Dostępność: na wyczerpaniu
Dostawa: Cena nie zawiera ewentualnych kosztów płatności sprawdź formy dostawy
Cena: 28,00 zł
zawiera 5% VAT, bez kosztów dostawy
28.00
Cena w innych sklepach: 38,00 zł
ilość szt.

towar niedostępny

dodaj do przechowalni

Opis

Książka ukazuje rolę muzyki w kreacji literatury starożytnej i jej wpływ na kształtowanie się życia artystycznego japońskich dworzan okresu Heian, złotego wieku kultury arystokratycznej Japonii.

Wypełniająca po brzegi karty wielu opowieści muzyka jest nierozerwalnym aspektem świata przedstawionego w japońskiej prozie okresu Heian. Próżno by szukać w europejskim kręgu kulturowym postaci literackich darzących muzykę większą estymą, niż to czynią bohaterowie tych utworów. Oddają się oni muzycznym dysputom, wzruszają się pod wpływem brzmienia egzotycznych instrumentów, kontemplują dźwięki przyrody. Muzyka wprowadza do prozy dużą dawkę artyzmu i zmysłowości. Staje się dla bohaterów literackich nie tyle silnym przeżyciem, ile wręcz realnym, zmysłowym doświadczeniem, równie ważnym co doświadczenie miłości, życia, bólu czy śmierci.

Marta Wesołowska – japonistka specjalizująca się w badaniu muzyki i literatury japońskiej okresu Heian (IX–XII w.). Studia japonistyczne ukończyła na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, gdzie w 2016 roku uzyskała również tytuł doktora. Była stypendystką japońskiego Ministerstwa Edukacji (Monbushō), a także wykładowcą na uniwersytecie Kyōto Sangyō w Kioto. Jest autorką książki Gagaku. Dzieje i symbolika japońskiej muzyki dworskiej (2012).

 

Rok wydania: 2016
Wydanie pierwsze
Format 138 x 220 mm
Liczba stron: 344
Kolorowe ilustracje
Oprawa broszurowa
ISBN 978-83-64363-74-0
Cena katalogowa 38 zł
Projekt okładki i stron tytułowych: Ireneusz Sakowski

 

Spis treści

Uwagi redakcyjne /11
Wprowadzenie /13
Stan badań związków muzyki i literatury na świecie /18
Stan badań związków muzyki i literatury okresu Heian w Japonii oraz na Zachodzie /22
Założenia teoretyczno-metodologiczne i opis struktury książki /27

CZĘŚĆ I. Muzyka w czasach Kojiki

Rozdział 1. Kształtowanie się związku muzyki i literatury w Japonii od czasów przedpiśmiennych do VIII wieku /35
Rozdział 2. Kojiki jako dzieło literackie /42
Znaczenie muzyki w VIII wieku /45
Pieśni kayō /47
Pieśni miłosne /48
Pieśni wojenne /51
Pieśni biesiadne /52
Muzyka żałobna /53
Muzyka shintoicka /56
Symbolika i znaczenie instrumentów /59
Flety, bębny, dzwony /64
Lutnia biwa /65
Podsumowanie części I /69
 
CZĘŚĆ II. Muzyka w prozie japońskiej okresu Heian
 
Rozdział 1. Życie literackie w okresie Heian (794–1192) /73
Rozdział 2. Życie muzyczne w okresie Heian (794–1192) /76
Rozdział 3. Muzyka w Opowieści o dziupli /86
Historia Toshikage i filozoficzne tło opowieści /88
Sekretna cytra hikin i motyw wtajemniczenia do sztuki muzycznej (denju) /96
Historia powstania cytry hikin /101
Rytuał nadania nazwy i przekazania instrumentu /103
Muzyka przyrody a zjawiska kizui /107
Estetyka dźwięku tajemnej cytry hikin /112
Muzyka jako środek zdobycia władzy politycznej /118
Liryka jako podstawowy środek muzycznej ekspresji /121
Kanon muzyczny Opowieści o dziupli /127
Rozdział 4. Muzyka w Zapiskach spod wezgłowia /132
Zapiski spod wezgłowia – okoliczności powstania dzieła /135
Przejawy muzyczności w Zapiskach spod wezgłowia /138
Poziom tematyzowania muzyki poprzez wprowadzenie opisu świąt, obyczajów dworskich oraz instrumentów popularnych w okresie Heian /139
Opis dźwięków /144
Wizualizacja muzyki /148
Muzyczność na poziomie emocjonalnym /151
Muzyka na poziomie symbolicznym /152
Muzyka na poziomie językowym /153
Podsumowanie części II /155
 
CZĘŚĆ III. Genji monogatari jako muzyczna opowieść
 
Rozdział 1. Zainteresowania i umiejętności muzyczne Muraski Shikibu /164
Rozdział 2. Charakterystyka i treść utworu /169
Rozdział 3. Książę Genji i jego muzyka /172
Rozdział 4. Muzyka w pałacu Rokujō /177
Rozdział 5. Rola księcia Genjiego w przekazywaniu tradycji muzycznej /179
Rozdział 6. Tō no Chūjō – mistrz japońskiej cytry wagon /182
Rozdział 7. Muzyka jako środek miłosnej komunikacji /186
Wybór partnerek o muzycznym talencie /190
Lekcje muzyki jako sposób spędzania czasu z ukochaną /193
Tancerka Gosechi jako ucieleśnienie ideału kobiecego piękna /195
Wdowa Naishi – mistrzyni lutni biwa /198
Kochanka muzycznie niedopasowana /200
Rozdział 8. Muzyka lustrem duszy bohaterów /203
Rozdział 9. Muzyka jako wyraz smutku po śmierci przyjaciela /209
Rozdział 10. Muzyka a kult piękna (miyabi) w Opowieści o księciu Genjim /214
Rozdział 11. Muzyka a piękno przemijania (mono no aware) w Opowieści o księciu Genjim /219
Rozdział 12. Muzyczne symbole poetyckie i ich znaczenie w Opowieści o księciu Genjim /223
Śpiew gajówki /224
Śpiew kukułki /225
Wołanie gęsi /226
Bzyczenie owadów /228
Szum wiatru i odgłosy deszczu /229
Rozdział 13. Symbolika instrumentów a wizja muzyki Murasaki Shikibu w Opowieści o księciu Genjim /231
Cytry kin i wagon /231
Gakusō/238
Lutnia biwa/241
Flety /244
Rozdział 14. Jedność muzyki instrumentalnej i dźwięków przyrody /249
Rozdział 15. Intertekstualność muzycznych deskrypcji w Opowieści o księciu Genjim /253
Rozdział 16. Repertuar, teoria muzyki i techniki wykonawcze /255
Rozdział 17. Gra przestrzeni w muzycznych deskrypcjach /258
Rozdział 18. Muzyka werbalna a muzyka słów w Opowieści o księciu Genjim /263
Rozdział 19. Pieśni saibara a dowcip w Opowieści o księciu Genjim /270
Podsumowanie części III /277
 
Zakończenie 279
Performatywność literatury japońskiej /279
Literacki obraz muzyki a faktyczny stan muzyki japońskiej w okresie od IX do XII wieku /286
Streszczenia 295
Music and musicality of Japanese prose of the Heian period (794–1192) /295
Nihon no Heian jidai no sanbun ni okeru ongaku to ongakusei (794–1192) /300
Bibliografia /305
Indeks wybranych terminów, nazwisk i tytułów /315
Wykaz wybranych terminów, nazw i nazwisk w zapisie japońskim /327
 

Koszty dostawy Cena nie zawiera ewentualnych kosztów płatności

Kraj wysyłki:

Opinie o produkcie (0)

Wyświetlane są wszystkie opinie (pozytywne i negatywne). Nie weryfikujemy, czy pochodzą one od klientów, którzy kupili dany produkt.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl