


Dzieci i zdrowie. Wstęp do childhood studies , t.1, Książka dla dzieci , t.2 PRODUKT NIEDOSTĘPNY
Cena regularna:
towar niedostępny

Opis
Redakcja naukowa Magdalena Radkowska-Walkowicz i Maria Reimann
Opowieści dzieci o zdrowiu, chorobie i cielesności mówią jednocześnie o tym, jak postrzegają one inne kategorie społeczne świata dorosłych – kiedy na przykład dyskurs o zdrowym człowieku łączy się w dziecięcych opowieściach z dyskursem moralnym: człowiek zdrowy to człowiek dobry.
"Dyskurs publiczny, mimo deklaratywnych postulatów uznania wartości dzieci jako pełnoprawnych członków społeczności, w praktyce nieustannie sprowadza je raczej do biernych odbiorców dorosłej wiedzy, opieki i władzy. Prowadzenie badań z dziećmi w duchu childhood studies to obok etycznej uważności również kwestia przyjęcia perspektywy dziecięcego sprawstwa, uznania dzieci za kompetentnych aktorów społecznych, ekspertów w światach swoich codziennych doświadczeń, aktywnych w procesach nadawania znaczeń i eksplorowania społecznej rzeczywistości. Przyjęcie perspektywy childhood studies oznacza nie tylko wiarę w sprawczy potencjał dzieci uznanych za aktywnych aktorów społecznych, ale także idący za nią nakaz etyczny takiego prowadzenia badań, które dziecięce refleksje i doświadczenia stawia w centrum".
Z recenzji Mai Brzozowskiej-Brywczyńskiej
Spis treści
Dzieci i zdrowie. Wprowadzenie (Magdalena Radkowska-Walkowicz, Maria Reimann) / 9
Część 1
Metodologie
Część 2
Z dziećmi
Część 3
O dzieciach
(fragmenty)
Studia etnograficzne, w których rozmówcą jest dziecko, wciąż nie doczekały się w Polsce znaczącej reprezentacji. Taka nieobecność podmiotu dziecięcego w polskich badaniach antropologicznych może dziwić w kontekście różnych etycznych i metodologicznych przełomów w tej dziedzinie, wyłaniania się nowych podmiotów badań (takich jak grupy marginalizowane, ale też zwierzęta i przedmioty) i wyostrzania zmysłów antropologicznych na nowe obszary wrażliwości, na grupy milczące i dyskredytowane. Jednak w antropologii światowej dzieci coraz częściej pojawiają się na równych prawach z dorosłymi uczestnikami badań. Dziś więc mówi się już o badaniach prowadzonych „z”, a nie „nad” dziećmi, uwzględniających i próbujących przezwyciężyć brak równowagi sił między dorosłymi a dziećmi i traktujących te ostatnie jako kompetentnych uczestników badań […]. Ewa Maciejewska-Mroczek, choć podkreśla rolę zabawy w procesie badawczym, przekonuje o konieczności włączenia do badań dzieci jako prawomocnych partnerów: „Dzieci stają się podmiotami, a nie przedmiotami badania, a ich doświadczenia, wiedza i punkt widzenia są wartościowymi danymi dla badacza”. Taka perspektywa, jak pisze, „stosunkowo powoli wkracza w obszar praktyk badawczych, zwłaszcza w dziedzinach niepowiązanych bezpośrednio z edukacją” […].
(z Wprowadzenia)
Zogniskowany wywiad grupowy (wywiad fokusowy, Focus Group Interview, FGI) to metoda prowadzenia badań w naukach społecznych, mająca ustaloną tradycję, opisaną w bogatej w literaturze na ten temat […]. Słowo focus w nazwie wiąże się z tym, że w takim badaniu zakładane jest skupienie grupy na wspólnej aktywności czy wspólnym temacie […].
Ta metoda, rozwijana od lat dwudziestych ubiegłego wieku, cieszy się wciąż popularnością i jest jedną z głównych metod społecznych badań jakościowych. Główną jej zaletą jest […] możliwość formułowania swoich myśli przez uczestników w relacji do innych ludzi, pewien efekt synergii, wytwarzający się w grupie i niemożliwy do osiągnięcia w wywiadzie indywidualnym.
Szczególnym przypadkiem FGI jest badanie grupowe, w którym udział biorą dzieci. Ze względu na charakterystyczne cechy tej grupy podmiotów, a także ich pozycję w badaniu wywiad fokusowy z dziećmi należy rozpatrywać jako metodę odrębną, odmienną od tych przeprowadzanych z dorosłymi. Z jednej strony trudno liczyć na podobną „efektywność”. Pozyskiwanie danych odbywa się innymi metodami, ponieważ dzieci rzadko budują rozwinięte narracje (ta umiejętność oczywiście zależy od wieku i indywidualnych predyspozycji dzieci). Konieczność stosowania różnorodnych technik badawczych, opartych gównie na działaniach twórczych, implikuje również mniejszy stopień standaryzacji wyników. Z drugiej strony, ze względu na wrażliwość podmiotów, jakimi są dzieci, oraz na ich szczególny sposób bycia w świecie społecznym, badanie takie wymaga wyjątkowo dużego namysłu etycznego […].
(z tekstu Ewy Maciejewskiej-Mroczek Badanie grupowe z udziałem dzieci. Aspekty etyczne i praktyczne)
Książkę zilustrowali: Marianna Laitalainen, Małgorzata Mroczek, Łucja Mroczek, Franciszek Reimann, Stefan Walkowicz i Witold Walkowicz.
Spis treści
Metodologie
Dzieci i zdrowie. Wstęp
Antropologia kulturowa jest dziedziną nauki, w ramach której naukowcy i naukowczynie próbują zrozumieć i opisać świat innych ludzi. Bo chociaż wszyscy żyjemy w jednym świecie, to jednak każdy z nas doświadcza go trochę inaczej, coś innego jest dla niego ważne, może zupełnie inaczej myśleć i czuć. Antropologowie i antropolożki są ciekawi, jak to jest być kimś innym i jak na to, jacy jesteśmy, wpływa to, gdzie żyjemy, z kim się spotykamy i co nas otacza. Czy zastanawiałaś się kiedyś, jaka byś była, gdybyś urodziła się zupełnie gdzie indziej, na przykład nie w mieście, ale na wsi, albo nie na wsi, ale w mieście, nie w Polsce, tylko w Azji? Albo gdybyś miał bardzo dużo rodzeństwa, albo żadnego rodzeństwa? Gdybyś urodziła się w rodzinie królewskiej albo z rzadką chorobą? A może z jakimś niesamowitym talentem?
Żeby to zrozumieć, antropologowie i antropolożki prowadzą badania naukowe. Być może słowo „badanie” kojarzy ci się z lekarzem albo wyobrażasz sobie teraz laboratorium, białe fartuchy i probówki, jednak w antropologii badanie oznacza po prostu rozmowę i przyglądanie się temu, jak ludzie żyją (taką rozmowę nazywamy „wywiadem”, a przyglądanie się „obserwacją uczestniczącą”).
Większość antropologów i antropolożek bada życie dorosłych, my jednak chciałyśmy badać życie dzieci i dlatego w 2013 roku, razem z dwiema innymi badaczkami, Ewą Maciejewską-Mroczek i Anną Krawczak, założyłyśmy Interdyscyplinarny Zespół Badań nad Dzieciństwem. Książka, którą trzymasz w rękach, jest efektem pracy tego zespołu. Znajdziesz w niej napisane specjalnie dla dzieci wersje artykułów, które tworzą książkę Dzieci i zdrowie. Wstęp do childhood studies. Jest to książka naukowa, przeznaczona dla dorosłych, która zawiera nie tylko nasze teksty, ale też teksty innych naukowców, na różne sposoby badających życie dzieci.
Celem naszej książki dla dorosłych jest opowiedzenie im tego, czego dowiedzieliśmy się od dzieci o ich świecie. Celem książki, którą trzymasz w ręku, jest pokazanie dzieciom, co opowiedzieliśmy dorosłym o świecie dzieci. Trochę to śmiesznie brzmi, ale tak właśnie jest.
Wyświetlane są wszystkie opinie (pozytywne i negatywne). Nie weryfikujemy, czy pochodzą one od klientów, którzy kupili dany produkt.