Katolickie mniejszości wyznaniowe w Polsce i Ukrainie. Studia porównawcze Redakcja naukowa Magdalena Zowczak
Cena regularna:
towar niedostępny
dodaj do przechowalniOpis
Katolickie mniejszości wyznaniowe w Polsce i Ukrainie. Studia porównawcze
Redakcja naukowa Magdalena Zowczak
Studia zawarte w monografii ukazują społeczności dwóch wyludniających się, peryferyjnych miasteczek: Murafy na ukraińskim Podolu, gdzie wśród prawosławnych zamieszkują od wieków rzymscy katolicy, oraz Białego Boru, gdzie po drugiej wojnie światowej osiedlono deportowanych z Bieszczad grekokatolików. Dla obu mniejszości wyznaniowych religia pozostaje ważnym zwornikiem tożsamości, a ich życie nadal koncentruje się wokół świątyń. Murafscy katolicy, wraz ze zmianą języka liturgii i modlitwy, odrzucają bagaż pamięci, który łączył ich z polską tradycją. Grekokatolicy w Białym Borze konstruują swoją ukraińską tożsamość wokół traumy przesiedleń, w opozycji wobec prawosławia. Ich etnoreligię przezwycięża mistyka zaprojektowanej przez Jerzego Nowosielskiego cerkwi, nawiązującej do wzorów starochrześcijańskich. W kontrze do niej wyrastają w okolicy kopulaste cerkiewki, wznoszone przez niezadowolonych z modernizacji wiernych. W Murafie starsze pokolenie rzymskich katolików pozbawiono części lokalnej, polskiej tradycji, a wraz z nią – części tożsamości. Jednak murafska parafia pozostaje „ogródkiem Matki Boskiej” objętym Bożą ochroną, w przeciwieństwie do bardziej zsekularyzowanego i zróżnicowanego świata białoborskich grekokatolików, którzy postrzegają się jako lud bez ojczyzny, a swoje główne dziedzictwo upatrują w języku i liturgii.
Rok wydania: 2023
Wydanie drugie
Format 138 x 220 mm
Liczba stron: 532, w tym wiele kolorowych fotografii
Oprawa broszurowa
ISBN 978-83-67557-18-4
e-ISBN 978-83-66056-81-7
cena 58 zł
Projekt okładki i stron tytułowych Ireneusz Sakowski
Spis treści
Część I
Kultura religijna w perspektywie porównawczej
Magdalena Zowczak
13 Wprowadzenie. Badania porównawcze kultury religijnej
21 Katolicy dwóch obrządków w czasach transformacji ustrojowej
27 Czas karnawału
30 Powrót tradycjonalizmu i etnoreligia
35 Badania kultury religijnej. Cele i metoda
43 Fenomenologiczne inspiracje projektu
45 O porównaniu
50 Wybór społeczności badanych
68 Blaski i cienie transformacji
72 Grupy badawcze i konstrukcja pracy
Elżbieta Przybył-Sadowska
77 Termin „kultura religijna” w badaniach religioznawczych
w Polsce
Magdalena Zatorska
95 Porównanie we współczesnej praktyce antropologicznej
99 Refleksja nad porównaniem. Implikacje polityczne i etyczne
102 Powrót do porównania
106 Odpowiedzialność publiczna (public responsibility) — Andre
Gingrich i Richard B. Fox
107 Świadomość porównawcza (comparative consciousness) —
Laura Nader
110 Porównawcze sumienie (comparative conscience) — Kirsten
Hastrup
111 Zestawieniowy model porównania — Susan Stanford Friedman
113 Teoria kontekstu — Marit Melhuus
115 Porównanie wielopoziomowe (multilevel comparison) — Michael
Schnegg
116 Podsumowanie
Marcin Skupiński
120 Religia a tożsamość w postsocjalistycznym pejzażu. Perspektywa
porównawcza
121 Kościoły i „realnie istniejący socjalizm”, czyli krótka historia
życia religijnego w dwóch miejscowościach
127 O „prawdziwym” kapłaństwie — rola księży w kreowaniu
wspólnoty
135 Murafa. Wspólnota w wierze — stosunek do innych wyznań
i religii
141 Biały Bór. Wspólnota w narodzie — religia i nacjonalizm
150 Podsumowanie
Część II
Mniejszości wyznaniowe Murafy i Białego Boru. Studia przypadków
W ogródku Matki Bożej Murachowskiej
Marcin Skupiński
155 Czerez nasze selo iszła Boża Matir. Religia publiczna i zaczarowanie świata we współczesnej Ukrainie (Wsie Murafa i Klekotyna, obwód winnicki)
156 Murafa i Klekotyna w świetle dotychczasowych badań nad religijnością
na terenie Ukrainy i byłego ZSRR
160 Religia publiczna w Murafie
166 Końce światów
173 Miejsce Murafy i Ukrainy w świecie
178 Podsumowanie
Maria Sokołowska
179 Język a tożsamość. Społeczność katolicka Murafy wobec zmian językowych w Kościele
182 Kościół w Murafie
183 Pamięć zbiorowa
184 Specyfika umiejętności językowych
188 Nowa rola języka polskiego
189 Język w przestrzeni kościoła
191 Sfera domowa jako sfera wyboru
193 Stereotypy językowe
194 Tożsamość tutejsza
195 Lokalne autorytety wobec konfliktu interesów w Kościele
198 Podsumowanie
Katarzyna Kaczmarska
199 Narracje na temat Karty Polaka i jej wpływ na tożsamość mieszkańców Murafy
199 Badania
200 Język katolicki — polski jako język modlitwy
204 Egzamin na Kartę Polaka
210 Postawy katolickich mieszkańców Murafy wobec Karty Polaka
210 Najstarsze pokolenie
212 Średnie pokolenie
218 Młode pokolenie
Jan Wawrzyniec Lech
222 Odgłosy chaosu — sytuacja muzyki liturgicznej w środowisku murafskich „rzymokatolików”
222 „Muzyka zaniedbana”
227 Cztery zespoły, różne postawy, główni aktorzy
239 Dwie drogi w przestrzeni muzycznej
243 Chaos
Magdalena Zatorska
247 Relacje chrześcijańsko-żydowskie w modelu antagonistycznej tolerancji. Od wspólnoty religijnej do wspólnoty pamięci
250 Szarogród i Murafa
257 Spór o Kalwarię
262 Antagonistyczna tolerancja
264 Humań
269 Wspólnota pamięci
271 Pamięć publiczna
275 Pamięć prywatna
279 Pamięć oficjalna
Lud bez ojczyzny. „Matko Wygnańców, nie daj nam zginąć!”
Jacek Wajszczak
289 Cerkiew Jerzego Nowosielskiego w Białym Borze — recepcja i konteksty kulturowe
289 Białoborski pejzaż
297 Metoda
300 Powstanie cerkwi
302 Czas i miejsce
319 Budowa świątyni
329 Praktyki
336 Eksperymentalna placówka
Julia Bujskich
341 Wspólnoty wyznaniowe jako wspólnoty pamięci: grekokatolicy Białego Boru i prawosławni Włodawy
342 Wprowadzenie
345 Miejsce, naracja, pamięć
352 Greckokatolicka ukraińska wspólnota Białego Boru
360 Prawosławni „tutejsi” Włodawy i jej okolic
373 Podsumowanie
Urszula Rukat
376 Rola księży w kształtowaniu kultury religijnej parafii unickich w Kostomłotach i Białym Borze
377 Historia parafii neounickiej w Kostomłotach
379 Parafia greckokatolicka w Białym Borze
380 Co łączy obie parafie?
382 Kształtowanie kultury religijnej Kostomłot
387 Biały Bór — pytania o tożsamość religijną i narodową
393 Podsumowanie
Tomasz Kosiek
396 Gdy Inny staje się bliskim… Etnologiczne autorefleksje o funkcjonowaniu w grupie ukraińskiej w Białym Borze
401 Początki
403 Zadziwienia
409 Polsko-ukraińskie małżeństwa między badaniami a doświadczeniem
420 Zanurzenie i tożsamość
423 Plusy i minusy bycia członkiem grupy badanej
425 Podsumowanie
Magdalena Zowczak
427 „Tutejsi” i przesiedleńcy. Modernizacja kultury religijnej w etnograficznym kolażu
432 Model zmian
437 Epoka heroiczna. Surowe zasady
440 Język i tradycja. Reinwencja rodowodu
451 Społeczny rodowód tradycji
454 Bulgocąca krew, czyli o konflikcie pamięci
460 Ksiądz jako trickster i inne autorytety
466 Śpiewacy
470 Mirakula, kulty maryjne i estetyki
481 Miejsca pamięci
485 Podsumowanie
491 Bibliografia
506 Materiały internetowe
508 Literatura ukraińska i rosyjska
509 Ukraińskie i rosyjskie materiały internetowe
510 Spis ilustracji
517 Indeks osób
525 Indeks miejscowości
529 Informacje o autorach
Wprowadzenie
(fragmenty)
Mniejszości katolickie Murafy i Białego Boru, którym poświęciliśmy nasze studia kultury religijnej, budują swoją tożsamość na wyznawanej religii, w bliskim związku ze swoimi
Kościołami. Chociaż różnią się obrządkiem, dla obu liturgia jest podstawowym sposobem ucieleśnienia religii, a ekspresja muzyczna szczególnie ważnym aspektem kultury religijnej, a zarazem ekspresją tożsamości. Ośrodkami ich życia religijnego są dwie świątynie, które z perspektywy czasu postrzegam jako metaforyczne dla historii i tożsamości kulturowej obu wspólnot. Kościół rzymskokatolicki pod wezwaniem Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Marii Panny w Murafie3, wsi w centralnej Ukrainie, usytuowany między dwiema cerkwiami prawosławnymi, dominuje w pofalowanym krajobrazie podolskim. Wraz z budynkiem plebanii stanowi osiemnastowieczny późnobarokowy podominikański zespół klasztorny otoczony wysokim murem, pozostałością dawnego systemu obronnego. Jego budowę ukończono w 1786 roku, a fundatorem był ówczesny polski właściciel Murafy, Joachim Karol Potocki. Kościół wznosi się w centrum osady, jaśnieje ze szczytu pagórka bielą strzelistych wież nad przelotową szosą i rzeką Murafą, płynącą w rozległej dolinie. […]
Cerkiew greckokatolicką pod wezwaniem Narodzenia Najświętszej Bogurodzicy w Białym Borze, w północno-zachodniej Polsce, Ukraińcy zbudowali w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku z daleka od starego centrum miasteczka, na jego przeciwległym krańcu
w stosunku do dwóch kościołów rzymskich katolików. Autorem projektu i ikon we wnętrzu cerkwi oraz na jej zewnętrznych ścianach był Jerzy Nowosielski, prawosławny artysta i mistyk. Jest to niewielka, postmodernistyczna świątynia, nawiązująca stylem do bazyliki
starochrześcijańskiej. Ze względu na jej oryginalny charakter jeden z przewodników turystycznych nazwał ją „cerkwią z przyszłości”. […]
Konflikty i podziały społeczne, zarówno w Polsce, jak i w zachodniej oraz centralnej Ukrainie, znajdują wyraz w różnych formach religijnej bądź parareligijnej ekspresji. Język symboli tradycji chrześcijańskiej, choćby oderwany od religii, pozostaje tu środkiem komunikacji społecznej, a także jednym z głównych źródeł dyskursu moralnego⁸. W Ukrainie wydarzenia na kijowskim Majdanie oraz wojna z Rosją wzmocniły więź między religią a polityką, zwłaszcza w przypadku ukraińskiego Kościoła greckokatolickiego, tradycyjnie splecionego z dyskursem narodowym. Z drugiej strony pogłębiły się podziały wyznaniowe wobec wiernych prawosławnego Kościoła Patriarchatu Moskiewskiego, najliczniejszego wyznania w Ukrainie. Podziały te przebiegają często wewnątrz rodzin. Również w Polsce od kilku lat można obserwować umacnianie się więzi między polityką a religią większości — rzymskim katolicyzmem — zwłaszcza po zwycięstwie wyborczym Prawa i Sprawiedliwości w 2015 roku, a w związku z tym zaostrzają się konflikty międzywyznaniowe, szczególnie jeśli różnica wyznania łączy się z odmiennością etniczną.
Wyświetlane są wszystkie opinie (pozytywne i negatywne). Nie weryfikujemy, czy pochodzą one od klientów, którzy kupili dany produkt.