Magdalena Piłat-Borcuch, Design, designer i metamorfozy miejskie. Studium socjologiczne

Dostępność: na wyczerpaniu
Dostawa: Cena nie zawiera ewentualnych kosztów płatności sprawdź formy dostawy
Cena: 28,00 zł
zawiera 5% VAT, bez kosztów dostawy
28.00
Cena w innych sklepach: 38,00 zł
ilość szt.

towar niedostępny

dodaj do przechowalni

Opis

W jaki sposób design i designerzy kształtują przestrzeń miejską i relacje społeczne? Jak należy projektować przestrzeń miejską, by coraz lepiej odpowiadała potrzebom jej użytkowników?

Praca mieści się w rodzącej się dopiero subdyscyplinie socjologii designu, przedstawia działania, w wyniku których przestrzeń miejska mogłaby lepiej odpowiadać zróżnicowanym potrzebom obecnych i przyszłych społeczeństw. Dotyczy kwestii niezwykle istotnych z punktu widzenia nie tylko wąskiego grona specjalistów zajmujących się problematyką designu miejskiego, ale również każdego mieszkańca miasta i osób miastem zarządzających. O jej wyjątkowości świadczy innowacyjność w wyborze problematyki, wartość poznawcza i wartość zgromadzonego materiału empirycznego. Oryginalne badania przeprowadziła autorka z najważniejszymi ekspertami zajmującymi się designem w Polsce, a także z ekspertami z czterdziestu siedmiu krajów.

Doktor Magdalena Piłat-Borcuch jest adiunktem na Wydziale Prawa, Administracji i Zarządzania Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach. Jej zainteresowania naukowe skupiają się przede wszystkim na socjologii designu, mieście i designie miejskim. Jest autorką kilkudziesięciu publikacji związanych z tą problematyką.

 

Rok wydania: 2017
Wydanie pierwsze
Format 130 x 208 mm
Liczba stron: 452
Oprawa twarda
ISBN 978-83-64363-76-4
Cena katalogowa 38 zł
Projekt okładki i stron tytułowych: Daniel Guszta

 

Spis treści

 

Wprowadzenie / 9
Rozdział 1
Miasto w designie, design w mieście / 34
O mieście w socjologicznym oglądzie / 34
O metropoliach jako laboratoriach społecznych przeobrażeń / 50
O stylu życia klasy metropolitalnej / 63
O designie miejskim z perspektywy nie tylko historycznej / 85
 
Rozdział 2
Społeczna rola designera a kwestia miejska / 114
O społecznej roli designera / 114
O społecznej roli designera w mieście / 130
O społecznej roli designera w ujęciu interakcyjnym / 143
 
Rozdział 3
Design jako sposób przywracania egalitarności miast / 160
O socjologii miejskich problemów społecznych / 160
O wykluczeniu społecznym w mieście — od ekskluzji społecznej do inkluzji / 171
O designie partycypacyjnym, czyli włączaniu mieszkańców w proces projektowania przestrzeni miejskiej / 188
O designie społecznie odpowiedzialnym i jego roli w kształtowaniu egalitarności miast / 206
 
Rozdział 4
Wkład designu w kształtowanie miasta ekologicznego / 228
O ekoperspektywie w myśleniu o mieście / 228
O ekodesignie w mieście / 240
O nadziejach i obawach dotyczących miast przyszłości / 256
 
Rozdział 5
Założenia metodologiczne badań własnych /280
Cel badań i problematyka badawcza / 280
Metody, techniki i narzędzia badawcze / 282
Dobór próby badawczej / 285
 
Rozdział 6
Rola designera i designu w mieście — ujęcie jakościowe /287
Charakterystyka badanych ekspertów / 287
Design w świadomości ekspertów / 291
Rola designu miejskiego / 299
Designer i jego społeczna rola w mieście / 315
Czynniki ułatwiające i utrudniające rozwój designu miejskiego / 321
Rola instytutów designu w kształtowaniu przestrzeni miejskiej / 330
 
Rozdział 7
Rola designera i designu w mieście — ujęcie ilościowe / 335
Charakterystyka respondentów / 335
Dobry design miasta w świadomości respondentów / 338
Czynniki ułatwiające i utrudniające rozwój dobrego designu miasta / 360
Czynniki decydujące o atrakcyjności centrum miasta / 369
Społeczna rola designera w mieście / 373
Przyszłość designu miejskiego / 380
 
Zakończenie / 385
Bibliografia / 391
Indeks osób / 420
Wykaz tabel i rysunków / 430
Aneks 1. Dyspozycje do wywiadu pogłębionego z ekspertami / 433
Aneks 2. Kwestionariusz ankiety / 435
Aneks 3. Questionnaire form / 443

 

Wprowadzenie (fragment)

Nie ma żadnej przesady w stwierdzeniu, że designerzy uczestniczą w tworzeniu współczesnej rzeczywistości. I choć można polemizować z hasłem, że żyjemy dziś i oddychamy designem, to niewiele jest w naszej codzienności doświadczeń wolnych od jego oddziaływania. Design tak głęboko przeniknął do naszego życia, że stał się jego naturalną częścią. Mamy z nim do czynienia dosłownie na każdym kroku — w fabryce, na trakcie komunikacyjnym, w supermarkecie, w samochodach i w kuchniach, na billboardach reklamowych i opakowaniach produktów spożywczych, w dekoracjach na planie filmowym i w awatarach komputerowych. Design jest elementem naszego otoczenia, ale również procesem. Kiedy kupujemy stół, układamy kwiaty w wazonie lub podajemy posiłek, myślimy właśnie w kategoriach designu i w pewnym sensie sami stajemy się designerami. W codziennym życiu stale nadajemy kształt naszemu otoczeniu i znajdującym się w nim przedmiotom, by świat, w którym żyjemy, nie tylko wyglądał, lecz także funkcjonował po naszej myśli. Choć intensywność naszego życia utrudnia codzienną refleksję nad designem, coraz częściej zastanawiamy się, dlaczego otoczenie jest takie, jakie jest, dlaczego przedmioty wyglądają tak, a nie inaczej i funkcjonują w taki, a nie inny sposób. Dzieje się tak za sprawą inflacji designu, rozumianego jako przekład kultury na przedmiot. Wokół designu narastają kolejne zjawiska kulturowe, nowe jakości, a sam design wykorzystywany jest zarówno jako symbol wiary w lepsze jutro, jak i jako narzędzie pomagające budować utopie. To wszystko czyni z designu intrygujący obszar badawczy, nie pozostając bez wpływu na pojmowanie tej materii, które staje się coraz bardziej problematyczne (nadużywanie pojęcia „design” i jego uniwersalizm sprawiają, że nie wiemy, co tak naprawdę ono oznacza, przez co zaczyna tracić swoją siłę). Rodzi to pytanie: czy design nie pada ofiarą nadużycia, gdy za jego pomocą próbuje się porządkować niemal całą rzeczywistość ludzkiego działania i jego wytworów? A może absorpcyjne możliwości designu są nieograniczone i everything is design. Everything? A może też, nie godząc się na takie zastosowanie designu, zdradzamy symptomy fiksacji funkcjonalnej?

Koszty dostawy Cena nie zawiera ewentualnych kosztów płatności

Kraj wysyłki:

Opinie o produkcie (0)

Wyświetlane są wszystkie opinie (pozytywne i negatywne). Nie weryfikujemy, czy pochodzą one od klientów, którzy kupili dany produkt.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl