


Stanisław Wojciechowski, Wybór pism spółdzielczych
Cena regularna:
towar niedostępny

Opis
Wybór, wstęp i opracowanie Kamil Piskała
"Sojusz serc i kieszeni" ‒ tak o spółdzielniach spożywców pisał jeden z ojców założycieli „Społem" Stanisław Wojciechowski. Prezydent Rzeczypospolitej (1922-1926) i profesor pierwszej w Polsce Katedry Spółdzielczości wierzył, że w kooperatywach dokonuje się oddolna rewolucjamoralna, z której wyłoni się nowe, sprawiedliwe i pracowite społeczeństwo. Niniejszy tom to pierwszy tak obszerny wybór pism spółdzielczych Wojciechowskiego. Wśród prezentowanych tekstów znalazły się m.in. rozprawy o źródłach idei kooperacji, artykuły dotyczące etycznego wymiaru spółdzielczości, a także publicystyka poświęcona rozwojowi kooperatyw spożywczych w Polsce.
Spis treści
Serca i kieszenie. Stanisław Wojciechowski i idea kooperacji
(Kamil Piskała) /VII
Socjalistyczna młodość / IX
Ku spółdzielczości / XX
Kooperacja i społeczeństwo przyszłości / XXV
Odrodzenie państwa i prezydentura / .XXXVIII
Spółdzielczość, moralność i wspólnota narodowa / XLVII
Nota edytorska / LVII
Część I
Idea kooperacji
Kooperacja w rozwoju historycznym / 5
Metoda kooperacji / . 22
Wpływ chrześcijaństwa / 36
Część II
Zasady kooperacji spożywców
Co to jest stowarzyszenie spożywcze? / 57
Główne zasady stowarzyszenia spożywczego / 64
Handel prywatny a stowarzyszenie spożywcze / 67
Obowiązki członków ./ 76
Ustrój spółdzielni / 80
Co jest najważniejsze / 94
Część III
Problemy rozwoju spółdzielczości spożywców w Polsce
Stan obecny stowarzyszeń spożywczych i ich bilans za 1909 rok /101
Potrzeba dużych stowarzyszeń / 110
Nasze postulaty w sprawie prawodawstwa spółdzielczego / 113
Polityka cen w spółdzielniach / 123
Na Nowy Rok / 132
Werbowanie członków / 136
O zgodność teorii z praktyką / 140
Nowe zakusy / 145
Kryzys w spółdzielniach / 150
Część IV
Spółdzielczość wiejska
Znaczenie kooperacji w rolnictwie / 159
Spółdzielnie rolników . / 170
Część V
Etyka — społeczeństwo — gospodarka
Łapownictwo / 191
Znaczenie społeczno-ekonomiczne / 195
Samodzielność kooperacji spożywców / 205
Zadania wychowawcze spółdzielni / 219
Organizacja i wychowanie konsumentów / 229
Noty bibliograficzne / 238
Bibliografia / 240
Ważniejsze teksty spółdzielcze Stanisława Wojciechowskiego / 240
Wybrana bibliografia przedmiotowa / 243
Indeks osób / 247
Wstęp
(fragmenty)
„Nie można wychować prawdziwej demokracji tylko na arenie politycznej, ponieważ sfera oddziaływania na pojedyncze jednostki jest tutaj bardzo wąska i mało jest sprawdzianów moralnej wartości jednostek, wysuwających się na przywódców. Prawdziwa demokracja powstaje nie z organizacji walki, lecz z organizacji samorządu i samopomocy społecznej, rozwijającej ducha samodzielności i solidarności, bez zacieśniania się do granic partyjnych czy klasowych” (Stanisław Wojciechowski, Moje wspomnienia).
[Jako prezydent] W pierwszym orędziu do narodu Wojciechowski po raz kolejny dał wyraz swojemu przekonaniu o konieczności odrodzenia moralnego jako warunku stabilności i wzmocnienia państwa. Za Mickiewiczem przypominał: „O ile polepszycie dusze wasze, o tyle polepszycie prawa wasze. Podobne wątki powracały raz po raz również w przemówieniach, które wygłaszał podczas oficjalnych wizyt, odbywanych w różnych miejscach kraju. Było ich wiele; Wojciechowski jako prezydent dużo podróżował, nie po to jednak, aby sycić się prestiżem swego urzędu i zdobywać osobistą popularność, lecz przede wszystkim aby nieco zbliżyć odrodzoną Rzeczpospolitą — której był najwyższym przedstawicielem — jej zwykłym mieszkańcom i zamanifestować wdzięczność państwa oraz jego elity dla ich pracy czy poświęcenia wykazanego w walkach o niepodległość. Jak zgodnie podkreślano, z godnością reprezentował majestat Rzeczypospolitej, unikając jednak przy tym przepychu czy bizantyńskich gestów. Przeciwnie, pozostał człowiekiem skromnym i stroniącym od luksusu. Męczyły go oficjalne rauty i przyjęcia, znacznie lepiej czuł się podczas kameralnych dyskusji, na które zapraszał intelektualistów, polityków oraz działaczy społecznych. […]
Wyświetlane są wszystkie opinie (pozytywne i negatywne). Nie weryfikujemy, czy pochodzą one od klientów, którzy kupili dany produkt.